—
2015 fall
BRKLYN ÉLETÉRZÉS BUDAPESTEN
Elmosolyodtunk, amikor megtudtuk, Budapest lett a világ második legjobb városa a vezető amerikai utazási magazin, a Conde Nast Traveller internetes szavazásán. Az amerikaiak Budapestre vágynak, nekünk viszont itt van Amerika!
Épp csak néhány hete kerültek végleges helyükre a poharak a polcokon, amikor Csap Viktort a legújabb büszkeségéről, a BRKLYN bárról kérdeztük. „A BRKLYN szerelem projekt volt számomra. Olyan kihívás, amelyet sosem felejtek majd el – meséli. – Egy belsőépítészetét tekintve díjnyertes épületet kellett átalakítanunk, vagyis egy mindenki által jónak ítélt enteriőrből kellett üzleti szempontok alapján még jobbat kihoznunk. Ez nem könnyű feladat, viszont megtisztelő felkérés.“
Csap Viktor munkáit a legtöbb belvárosi jól ismeri, Budapestet tervei által elkészült éttermek, bárok és egyéb helyek sora szinesíti. 2013-ban elkészült első étterem és bár enteriőrjét, a Tokiot számos megrendelés követte. Ugyanabban az évben elképzelései alapján újratervezték és újranyitották a kifinomult francia gasztronómia kedvelőinek egyik kedvenc budapesti törzshelyét, a Lou Lou éttermet, majd Kiss Miklós grafikus-képzőművész segítségével megálmodták és kialakították az ötödik kerület népszerű burger-éttermét, a Burger and Love koncepciót. A lendület a következő évben sem csökkent, 2014-ben szintén Csap Viktor munkáját dícséri a népszerű sushi és wok bar, a Leroy Sushi belső tere, és egyik kedvenc helye, a Mazel Tov (társtervezők: Szendrő Péter /81font/, Bajor Ádám /81font/, Saághy Péter, szerk.) enteriőrje is. Most pedig itt a legújabb koncepció, a BRKLYN bár és néhány bennfentes info Csap Viktortól.
fotó: Juhász Norbert / We Love Budapest
A korábban Kocka bar and grill néven megismert, 2014-ben a Gastro Design versenyen - vendéglátóipari berendezés és belsőépítészet kategóriában -második helyezést elért épület minimalista belső tereivel és letisztult szellemiségével mutatkozott be 2013-ban. A nagyvárosi életérzés képviselőjeként aposztrofált bár azonban 2014-ben bezárásra került, és helyén idén szeptemberben teljesen új koncepcióval és átalakított belső térrel megnyitott a Gozsdu és a Kazinczy utca olvasztótégelye, a BRKLYN. „A több, mind száz éves épületben nem volt egyszerű a bár- és az étteremhangulatot egyszerre megteremteni – folytatja Viktor. – Az épületben nagyon sok közlekedő van, sok a lépcső és szinteltolások jellemzik, így bár a teljes alapterület meghaladja az 500m2-t, a hasznos terület ennek nem sokkal több, mint a fele. A bár jelleg hangsúlyozása és az üzleti szempontok figyelembe vétele miatt végül olyan koncepció született, melyben a bárpultokat helyeztük előtérbe a további asztalokkal szemben, így gyakorlatilag az összes emeleten rendelhetünk magunknak a pultnál.“ A koncepció jól képviseli Csap Viktor és tervezőirodája, a Studio Arkitekter szlogenében (‚Business is the best art‘ szerk.) is jegyzett alapelveket. „Ma már nem elegendő, ha a dizájn megfelel a megálmodott stílusnak és tetszik a megrendelőnek, vagy a vendégeknek. Mindez nagyon fontos, de nem minden. Ha lehetőségem nyílik rá, a teljes projektet szemlélem, az ügyfél álomszerű elképzeléseiből kiindulva a gyakorlati működésen át a mindennapi fenntarthatóságig. Fontos tényező számomra, hogy a tér, amit tervezek üzleti szempontból is sikeresen működjön“ – összegzi a Viktor. Az elméletnek és a megvalósításnak hála a bárban ma összesen 35m hosszú kiszolgáló felület áll rendelkezésre, így egy zsúfolt szombat estén sem fordul elő az a kellemetlen helyzet, hogy hosszú perceket várunk egy italra.
fotó: Studio Arkitekter
A BRKLYN a hét minden napján üzemel, délutántól késő estig jellemzően a bár hangulathoz passzoló igényes, a tömegízléstől mentes élőzenével, a hét második felében az élőzenét követően DJ szettekkel. Hangulatában, ahogy neve is megköveteli, jól tükrözi a laza és mozgalmas brooklyni bár jelleget, mely észrevétlenül fordul esténként könnyed meetup pontból nyüzsgő és felfokozott hangulatú éjszakai találkozóhellyé. „Dizájn tekintetében is célunk volt, hogy megmutassuk a Brooklyn-életérzést, így a belső teret a new yorki városrész jellegzetességeivel alakítottuk ki – meséli Viktor. – A félemeleti bár részen a brooklyni metro stílusjegyei kerülnek elő, de találunk itt jellegzetes utcaképeket, téglaház frontot, és sok egyebet, ami Brooklyn építészeti elemeit tükrözi. A dizájnelemek is a mozgalmasságot, a sokszínűséget képviselik, ez az impulzusgazdag hangulat az, amely jól komponált fény-félhomály aránnyal megmozdítja az emberekben az éjszakai energiákat.“
A BRKLYN minden szempontból jó koncepció. Helyszíni adottságai, programjai, divatos streetfood és nustyle italkínálata egyszerre oké a budapesti és külföldi célcsoportnak is. A sokrétűséget azonban sok bárral ellentétben nem azzal fejezi ki, hogy igazából semmilyen, hanem azzal, hogy olyan, amilyen mindenki egy kicsit lenni akar: figyelemfelkeltő – de nem magamutogató, zajos – de nem harsány és úgy stílusos, hogy közben nem állt be a trendkövetők hosszú sorába.
Rapavi Krisztamegjelent: http://psmagazin.hu/brklyn-eleterzes-budapesten-design-inspiracio/
—
2014 winter
MŰVÉSZET A DESIGN SZOLGÁLATÁBAN
A művészeti-és design tervezés az idők során rendszerint hol közelebb, hol távolabb került egymástól. Jellemzően a külalak és a funkció alá-illetve fölérendeltsége az, ami mindenkor meghatározza, kettejük viszonyát. Az utóbbi évtizedekben megfigyelhető ’okos trend’ egyértelműen maga alá gyűrte a művészi formatervezést, a felesleges design kacatok évről-évre tűntek el a háztartások polcairól és ezzel a tervezők asztaláról is.
A letisztult funkcionalitás iránti törekvés azonban gyorsan unalmassá vált, így újra előkerült a gyarló szépség és művészeti tervezés utáni vágyódás: a képzőművészeti, festészeti és cél nélküli alkotások berobbantak a design világába. Talán sosem volt egymáshoz közelebb az art és design, mint napjainkban – az ecsetvonások és faszobrok ott ékesednek a divatbemutatók kifutóin és a világ vezető divatcégeinek kirakataiban.
Bergdorf Goodman – A művészet a legfontosabb!
A neves divatáruház egy hirtelen fordulattal az összes New Yorki kirakatát művészeti kiállítótérre cserélte. Együttműködve a Brooklynban tevékenykedő Grey Area tervezői körrel tíz brandhez tíz különböző művészt kértek fel, hogy álmodják meg a bemutató teret. A kezedeményezésből elképesztő alkotások születtek! A tervezői csoport szemlélete, mely szerint a funkcionalitás is képes egyfajta művészetet teremteni és fordítva, maximálisan átszövi a terek hangulatát.
képek: shopgreyarea.com
Lanvin – Anonymus design
A francia divatcég februári kirakataiban is megjelenik a művészet költői, önmagán túlmutató jellege. A brand bemutató tereiben anoním formában jelennek meg az amúgy sem személyességükről híres próbababák – nem létező arcukat színes dobozok mögé rejtette a tervező. A divat szerelmesei így többnyire a színek játékát és egy-egy kiemelt ruhakollekciót láthatnak, a szakavatott szemek azonban észreveszik a csavart a gondolatmenetben. Elrejteni valamit, ami eddig sem volt látható – kizárólag a művészet játéka lehet!
képek: thebsw.com
A művészet mi vagyunk!
Akárhogy is nézzük, a művészet nem más, mint az egyén önkifejezése valamilyen egyetemes formában. Így ne féljünk meglátni és megszeretni egy-egy enteriőrt vagy teret, melyet emelkedett gondolatmenettel álmodott közegünkbe valaki! A művészi vonalvezetés és ötletteremtés részleteiben ott rejlik majd az ember, a művész és az üzenet – mely lélekkel tölti meg a megszokott design- és tértervezést.
Erre a személyességre pedig mindannyian vágyunk.
Rapavi Krisztamegjelent: http://rebelliveblog.com/2014/02/26/a-tavaszi-szezon-ket-legizgalmasabb-kirakata-az-artisztikus-design-jegyeben/
—
2014 winter
A FELHŐS ÉG MINDIG KITISZTUL
- MARC JACOBS SHOW A NEW YORKI DIVATHÉTEN -
A nemzetközi szakma évek óta, minden évben megválasztja a világ legstílusosabb városát. 2014-ben a Top Global Fashion Capital címet New York viselheti.
Méltán. Hiszen a felmérések szerint nem csak a divat egyik meghatározó fővárosa, de messze előljár a luxusmárkák számát illetően is. Ami pedig elősegítette, hogy idén legyőzze a néhány éve címtartó Londont, a New York-i nők rendíthetetlen divatimádata és stílusérzéke volt, akik mindenek elé helyezik a márkát, az egyediséget és megjelenést – akárcsak a New York Fashion Week szervezői tették azt idén.
A divathetet a szokásokhoz híven óriási érdeklődés és médiazaj követte, New York egy héten át a divatnak élt! Számos tervező bemutatta 2014-es őszi és téli kollekcióit, a város krémje napról-napra és estéről-estére megtöltötte a nézői sorokat. A legnagyobb felhajtásra mégis az utolsó napokig várni kellett.
Marc Jacobs, a sztártervező
A neves amerikai tervező a sokak által várt új kollekcióját az utolsó napon mutatta be a szerencséseknek. Nagyszabású showjához New York népszerű eseménycsarnokát, a komplett Lexington Avenue Armoryt felhőkkel terítette be, megidézve ezzel az őszi séták hangulatát.
képek: centredaily.com
A bemutatót egy meseszerű női hang nyitotta meg, mely a felhők fölöttről köszöntötte a vendégeket. Ezt követően selytelmes zene hangzott fel, a hang pedig a teljes showt végigkísérte kimért hangleejtéssel kántált monadandójával. A feszült és várakozással teli hangulat kitartott a bemutató végéig, újra és újra felidézvén az élet egyszerű igazságait – a rossz napokat jók követik majd, a felhős ég mindig kitisztul!
A show elképesztő hatással volt mindenkire! Épp olyan volt, mint a tervező maga: letisztult és nagyon egyedi. A recept pedig így utólag igencsak egyértelmű: egyszerű design, könnyed megoldások és egy meghatározó ötlet, amely megkülönböztet mindenki mástól.
képek: centredaily.com
Rapavi Kriszta
—
2014 winter
ELEGÁNS PASZTELL ÉS SUGÁRZÓ ORCHIDEA HÓDÍT
- DESIGN TREND 2014 TAVASZ -
A tavalyi év expresszív színei és formái után az idei év enteriőrtervezésében a lágyabb vonalvezetés hódít. Az idei év trendjeit elsősorban a színek kombinációja, a pontosan lefektetett határok és esetenként a jól meghatározott színáramlás vezérli.
Pasztell mindenek felett
A tavaszi téralkotás legmeghatározóbb színei a könnyed és nőies pasztell színek, elsősorban a halvány rózsaszín, a nude és barack árnyalatok, másodsorban a hűvös kékek és türkíz árnyalatok. A népszerű pasztellek szürke színekkel vegyítve hűvös és határozott, ezzel együtt kifinomult hatást keltenek, melyek manapság jellemzően nem kizárólag a falakra, vagy az egyes textilekre, de a bútorokra, a padlóra és akár a plafonra is kerülhetnek. Az otthonosság megteremtése érdekében javasolt ezeket a kombinációkat természetes anyagokkal betervezni az egyes terekbe, idén különösen divatosak a napszítta faanyagok és kövek.
képek: elledecor.it
Ombre az enteriőr tervezésben
A könyed színkombinációk azonos színárnyalaton belül is működnek idén – a digizalizált hatást keltő színsorok a tavalyi hajtrendet, az ombret idézik. A meghatározott színáramlás a lendületet és a mozgalmasságot csempészi tavasszal a pasztellek diszkrét és jól komponált állandóságába, felrázva ezzel minket is téli fáradtságunkból.
Az év színe: sugárzó orchidea
Az év abszolút divatszíne az attraktív orchidea, a maga nőiességével, kihívó stílusával és fiatalos pajkosságával. Határozottsága túlmutat a tavaszi trendeken, elér egészen a forró nyári hónapokig, és beengedi tereibe a vibráló, erős színeket és mintákat. Így kerülhetnek be enteriőrjeinkbe idén is a csíkok és pöttyök, absztrakt vonalak és formák.
képek: pinterest
A trendek tehát megszülettek, a feladatunk már csak az, hogy éljünk velük, használjuk őket és kiteljesedjünk segítségükkel. A trend leaderek már beleálmodták egy-egy meghatározó enteriőrbe a tavaszi stílust, így New York felkapott utcáin sétálva a szakavatott szemek már elismerően bólinthatnak némely kirakat vagy üzlet design láttán. A Louis Vuitton mint mindig, idén is élen jár a trendek terén, flagship boltjának 2014-es kirakata nemcsak a pasztell árnyalataiban, de a kiegészítő vibráló színek terén is már a télen újítónak bizonyult. A nagy divatházak közül többek között a Ralph Lauren kollekcióiban és kirakataiban is megjelent a halvány rózsaszín, éppúgy ahogy a Prada enteriőrjének pöttyeiben és csíkjaiban is, bár a téli hónapokban még túlnyomóan feketével és sötétszürkével kombinálva.
képek: mizhattan.com
A legtöbb brand a következő hetekben mutatja majd be tavaszi kirakat enteriőrjeit, jelenleg sokan még a Valentine-napra készülnek New Yorkban. Kiváncsian várjuk a folytatást és az izgalmas tereket, melyek éppúgy lenyomatolják majd a 2014-es trendeket az év végére, mint a 2013-as ötletek a tavalyi évet.
2013, legjobb kirakatok, New York
képek: mizhattan.com
Rapavi Kriszta
megjelent:http://rebelliveblog.com/2014/02/10/pasztell-es-orchidea-a-kobon-design-trendek-2014-tavasz/
—
2014 winter
ÚJRA GÓRCSŐ ALATT
A LEGMENŐBB ÉTTERMEK ÉS BÁROK!
Idén hatodik alkalommal rendezik meg a mára meglehetősen nagy figyelemnek örvendő Restaurant & Bar Design Awardsot. Az idei díjátadóra 2014 szeptemberében kerül majd sor, Londonban.
A versenyre a világ legjobb építészei, neves tervezők és a vendéglátóhelyek üzemeltetői nevezhetnek kooperációban, a kategóriákat tekintve helyrajzi meghatározások (Egyesült Királyság, Egyesült Királyság és nemzetközi vagy teljesen nemzetközi projekt), illetve a helyiség típusa (gyorsétterem, street food, pub, étterem, bár stb.) és egyéb részletkategóriák (világítás, design, arculat stb.) alapján.
A tavalyi évben összesített kategóriában a Koppenhágában található Höst nyerte el a ’legjobb étterem’ díját, köszönhetően a Norm Architects építészeti és a Menu designer csapat együttes munkájának. A győztes kooperáció nem gondolta túl az étterem belsőjét – az amúgy is divatos skandináv stílust tervezték újra, és a fehérre meszelt falak közé kezeletlen febútorokat álmodtak. Az enteriőrt a modern, iparias jellegű lámpák és konyhai megoldások keltették életre, melyek jól kiemelték a helyiség egyszerű és tisztaságot suggalló jellegét.
képek: restaurantandbardesignawards.com, archdaily.com
A letisztult, natúr fabútorok és semleges falak közé kevert modernitás nálunk is felfedezhető stílus, azonban jellemzően kicsit több indusztriális és kevesebb skandináv jegy fedezhető fel, viszont az irány kétségtelenül adott.
Ugyanebben az évben ’bár’ kategóriában az abszolút győztes a Londonban megtalálható ME Hotel bárja, mely nem véletlenül kapta a grandiózus Atrium Champagne Bar elnevezést. A meghökkentően magas belmagasságú, kilenc emeletnyi magasan ágaskodó átriumos hely falai hófehér márvány borítást kaptak, padlózata tükörszerű, fekete polírozott gránit, csúcsán pedig tetőablak engedi be a természetes fényt majd 24 méter magasból. A minimál, ugyanakkor kénylemet sugalló bútorzat megfelelően alkalmazkodik a tér geomatriai letisztultságához, ugyanakkor hullámvonalaival életre kelti azt.
képek: archady.com
A további kategóriák nyertesi között találjuk még az Apero Étterem és Bárt Londonból, illetve a nemzetközi mezőnyből az Identity fagylaltozót Spanyolországból, vagy a Workshop Kitchen & Bar az Egyesült Államokból.
Az archív díjazottakat nézegtve magyar kezdeményezést nem láttam a győztesek sorában, pedig azt gondolom, hogy akár Szendrő Péter enteriőrjei (pl. Pivo Bar Budapest, Kolor Bar Budapest), akár Csap Viktor alkotásai (pl. Tokio Budapest Bar and Sushi Restaurant) büszkén megállnák a helyüket a nemzetközi mezőnyben.
Az idei év nevezéseire még április 20-ig van lehetőség.
Rapavi Kriszta
megjelent: http://rebelliveblog.com/2014/02/04/ujra-gorcso-alatt-a-legmenobb-ettremek-es-barok/
—
2014 winter
TEÁTRÁLIS DIVATSHOW
A csoda születése az a pillanat amikor racionális meglátásaink már nem tudnak kellő inspirációval szolgálni, így a valós vagy valótlan határok megszűnésével a végtelen fantázia világába lépünk át, ahol az új lehetőségek merőben új értelmezést nyitnak. Éppen ez történik akkor is, amikor a megszokottól valami eltérő születik, s végül összeáll darabjaiból náhány friss koncepció és megnyílik előttünk Párizs és a Saint Laurent's Menswear Show.
A fashion show számos neves divattervező kollekcióját felvonultatta, a szakavatott szemek azonban abban egyetértettek, a rendezvény csúcspontja a várakozásoknak megfelelően az utolsó nap volt, s vele a Lanvin, Paul Smith and Thom Browne bemutatók. A csúcspont pedig nemcsak az ünnepelt kollekcióknak köszönhető, de hozzájárult a sikerhez a kifutón megteremtett egyedi hangulat is. A francia divatház idén a ‘Wild Luxory’ stílusban gondolkozott, ruhái és modelljei maximálisan elérték a várt hatást – és sikerre vitték a kollekciót a színpadon. Hasonlóan gondolkozott bemutatójáról a legtöbb tervező, köztük Paul Smith is, aki színtén a ruhákra és a kollekció egyedi darabjaira helyezte a hangsúlyt – megvillantva egy-egy flamingót a pasztell színű háttereken, nőies darabokat kombinálva a nagyonis férfias bőrökkel.
Azonban nem mindenki érte be annyival, hogy kollekcióit dícsérjék, idén Riccardo Tisci és Thom Browne voltak azok, akik a fashion show enteriőr és design elemeire helyezték a hangsúlyt, kiemelve ezzel a ruhák érzésvilágát és kollekció valódi üzenetét.
Riccardo Tisci, az olasz játékos
A Givenchy divatház vezető tervezője idén a sportos, utcai divatra helyezte a hangsúlyt saját kollekciójával. A darabokat az USA-ban legnépszerűbb utcai sport, a kosárlabda inspirálta, melynek kifejezésére és az életstílus átadására a tervető nem kisebb meglepetéssel készült: felhúzott egy komplett kosárlabdapályát kifutó gyanánt, a vendégeket pedig a rácson kívülre ültette. A beton ihletésű talaj és magas rácsozás igazi street hangultot teremtett a show alatt, a kollekció üzenete, a valódi amerikai utcai stílus és a sport iránti szenvedély megállíthatatlan utat tört magának az elit jól megkomponált széksorai között.
képek: www.wwd.com
Állati show Thom Browne tervezőtől
Az amerikai származású divattervező jellemzően New York-I ihletésű kollekcióival tört be a divatszakmába a 2000-res évek elején. Férfiak számára tervezett darabjai főként a business és elegancia jegyében születtek, évről-évre újabb és újabb ötletekkel takítva.
Idén bemutatott kollekciója két vonalon értelmezhető: egyrészt megmaradt a férfias, eleganciára hajazó stílus, másfelöl pedig megszületett gondolatvilágában egy újfajta vonulat, valamiféle túlméretezett és felnagyított divatkép, és hozzá a kollekció meghökkentő ‘houte couture’ jellegű darabjai. A két vonulat egymást követően, a show mintegy két részeként került bemutatásra – közös stílusjegyként viselve a show enteriőrjét, a Tim Burton-szerű bizarr, de megragadó erdei közeget, fekete szarvasokkal és rókákkal, sötétszürke, inas és megdermedt fákkal, ágakkal. A divatnak ezt a jellemzően színházias megjelenítését tovább hangsúlyozták a show első részében a modellek fején használt állati maszkok és hatalmas fejdíszek, kalapok és aggancsok.
képek: www.wwd.com
A kollekció vagy a show számít?
A divatházak szezonról-szezonra megálmodják sajátos, egyedi kollekcióikat, melyek alapjaiban ugyanazon trendek mentén, ugyanazon színek használatával és hasonló szabásvonalat felhasználásával készülnek. A trendkövető összeállítások számára szűk mozgástér adatik meg egy-egy kollekció megtervezésénél, minimális eltérések, finomítások, kiegészítők és egy-egy merész ötlet lehet az, ami kiemeli majd a divat luxus brandjeinek sokaságából. Vagy maga a divatshow.
Hiszen bizonyos értelemben mindegy mire emlékszünk egy tervező kollekciójával kapcsolatban – a ruhákra, a szabásvonalakra vagy magára a megjelenítésre – a lényeg, hogy nyomot hagyjon bennünk. A világméretű divatipar versenyszférájában pedig manapság ez a legfontosabb: újszerűt alkotni, a csúcson maradni és nyomot hagyni.
Újító szabásvonallal, egy új tervezővel, világraszóló kampánnyal – vagy egy jólsikerült bemutatóval.
Rapavi Kriszta
megjelent: http://rebelliveblog.com/2014/01/27/teatralis-divatshow-k-1-resz/
—
2014 winter
FASHION ENTERIŐRÖK
—
2013 summer
2013 summer
2013 summer
2013 spring
2012 autumn
—
2012 autumn
ps magazines 2012/2
ps magazine 2012/2
ps magazine 2012/1
ps magazine 2012/1
—
ps magazine 2011/4
Manapság már közel járunk ahhoz, hogy megállja a helyét a megállapítás: Budapest is ismert nagyváros, a turisták kedvelt célállomása!
képek: pinterest
—
ps magazine 2011/4
szerző
Az új kollekció teljes titokban készül, gyakorlatilag még a tervek és az indíttatás is leleplezésre vár. A bevezető kollekció jövő év elején robban majd, vagyis ha a szimatunk nem csal vala- mi nagy dolog készül! A PS biztosan ott lesz az első pillanatokban és amint lehet, beszámolunk a fejleményekről!
Rapavi Kriszta
ps magazine 2011/3
Posted on September 21.
képek: PS magazin
A PS Magazin cikkei a PS Magazin jóváhagyásával kerültek ki az oldalra.
—
ps magazine 2011/3
A PS Magazin cikkei a PS Magazin jóváhagyásával kerültek ki az oldalra.